راهنمای خرید و آشنایی با تجهیزات تهویه مطبوع

  • ۰
  • ۰

چیلرهای صنعتی بر اساس طراحی خود شامل بخش های مختلفی می شوند که عبارتند از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، پمپ ها، لوله کشی ها، شیر انبساط، برج های خنک کننده احتمالی، مخازن، فیلترها، فن ها و...

انواع کمپرسور در چیلر صنعتی

  • کمپرسور رفت و برگشتی: کمپرسوری است که برای تراکم گاز مبرد از پیستون های متصل به یک میل لنگ استفاده می کند. کمپرسورهای رفت و برگشتی می توانند ظرفیتی بین 3 تا 60 اسب بخار داشته باشند و معمولاً از نوع نیمه بسته هستند؛ از این رو قابل این کمپرسور در چیلر هوایی یا آبی صنعتی تعمیر کردن نیز هستند.
  • کمپرسور سانتریفیوژ: همانطور که از نامش پیداست، از نیروی گریز از مرکز برای تراکم هوا استفاده می‌کند. این کمپرسور ها در مقایسه با کمپرسور رفت و برگشتی عملکرد بهتری داشته و جریان مبرد بیشتری را با ظرفیت مشابه متراکم می سازند. کمپرسورهای سانتریفیوژ برای کاربردهایی که نیازمند حجم های بالا و با فشار کم هستند، مناسب ترند. ظرفیت های متداول در چیلرهای مجهز به کمپرسورهای سانتریفیوژ از 60 تا صدها تن تبرید می باشد. کمپرسورهای سانتریفیوژ اجزای متحرک کمی دارند و این ویژگی آنها را به گزینه ای مطلوب در صنعت تبدیل کرده است.
  • کمپرسور اسکرو: از دو مارپیچ (نر و ماده) تشکیل شده است که در کنار هم و در یک بدنه ثابت قرار گرفته اند. با چرخش روتور، به علت کم شدن حجم فضای بین دو روتور، گاز مبرد متراکم می شود. این کمپرسورها به شکل نیمه بسته هستند و ظرفیتی در محدوده 40 تا 1000 اسب بخار دارند. 

انواع اواپراتور در چیلر صنعتی

  • اواپراتور پوسته و لوله: معمولاً ساختار اواپراتور پوسته و لوله به طوری است که مبرد درون لوله ها و سیال فرآیندی در پوسته جریان دارند. معمولا جنس لوله ها از مس و پوسته نیز از جنس کربن استیل است. این نوع از اواپراتورها در مقایسه با اواپراتورهای صفحه ای لحیم کاری شده افت فشار کمتری دارد و در ساختارهای استاندارد تا ظرفیت 500 تن موجود هستند و قیمت چیلر آبی یا هوایی بر اساس این قطعه متغیر خواهد بود.
  • اواپراتور صفحه ای: از چند صفحه فلزی موازی هم که در مجاورت با یک دیگر قرار دارند، تشکیل شده است و صفحات به صورت یک در میان حاوی مبرد و آب هستند. مزایای اصلی اواپراتورهای صفحه ای در مقایسه با اواپراتور پوسته و لوله راندمان بالای آن، هزینه پایین تر و استفاده از فولاد ضد زنگ و مس در ساختار آن ها می باشد.

نگهداری چیلرهای صنعتی

چیلرهای صنعتی به طوری طراحی شده اند که به شکل پیوسته و در اوج بار فعالیت کنند. اصول نگهداری و تعمیرات چیلرهای صنعتی باید بر اساس نظم مشخصی انجام شوند تا عملکرد آنها را در سطح بازدهی بهینه تضمین کند.

محل نصب چیلرهای صنعتی

چیلرهای صنعتی بزرگ معمولا داخل اتاقک های تجهیزات مکانیکی که در مجاورت واحد صنعتی موردنظر قرار می گیرند. بعضی چیلرهای صنعتی بسته به ابعاد و کمپرسور آنها ممکن است به طور مستقیم در کنار واحد صنعتی قرار بگیرند و برخی دیگر نیز ممکن است به طول جداگانه در محیط بیرون نصب شوند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی