راهنمای خرید و آشنایی با تجهیزات تهویه مطبوع

  • ۰
  • ۰

امروزه در تأسیسات ساختمان از انواع مختلف سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود. از این رو با انتخاب درست و مناسب سیستم تهویه مطبوع، می‌توان علاوه بر ایجاد هوای خنک و مطبوع در تابستان و هوای گرم و دلنشین در زمستان، به سادگی هوای فضای داخلی ساختمان را نیز پاک و متعادل نگه داشت. دو نمونه از انواع تجهیزات تهویه مطبوع شامل کولر گازی و فن کویل هستند که متناسب با نوع، ظرفیت، شرایط آب و هوایی و اقلیمی پروژه و محدودیت های هر ساختمان، در مدل های متنوعی تولید و عرضه شده اند. در این مقاله نحوه عملکرد فن کویل و کولر اسپلیت را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

مقایسه نحوه عملکرد فن کویل و کولر گازی

در مقایسه کولرگازی و فنکویل، نحوه عملکرد آنها مهم ترین موضوع است:

  • کولر های گازی سیستم های مستقلی هستند که فرآیند خنک سازی یا گرم کردن محیط را بدون نیاز به موتورخانه مرکزی یا تجهیزات جانبی خاص (همچون چیلر و برج خنک کننده) انجام می‌دهند. کولرگازی ها از یک یونیت داخلی (اواپراتور) و یک یونیت خارجی (کندانسور) تشکیل شده اند که از طریق دو لوله مسی رفت و برگشت به یکدیگر متصل می شوند. در این سیستم با به جریان در آمدن ماده مبرّد (R32، R22 یا R410a) درون لوله های مسی و تشکیل سیکل تراکمی تبرید، سرمایش یا گرمایش یک اتاق، سالن، واحد مسکونی و... تامین می گردد. از جمله برندهای ایرانی پرطرفدار کولرگازی و اسپلیت می توان به کولر گازی ایران رادیاتور، جی پلاس و پاکشوما اشاره کرد.
  • فن کویل ها تجهیزاتی هستند که خود به تنهایی توانایی خنک یا گرم کردن هوا را ندارند و برای این منظور به تجهیزات جانبی مکملی همچون مینی چیلر یا چیلر مرکزی (برای تأمین سرمایش) و دیگ آبگرم موتورخانه ای یا پکیج گرمایشی (برای تأمین گرمایش) نیاز دارند. از جمله مزایای مهم فن کویل ها این است که امکان استفاده از آنها به تعداد دلخواه وجود دارد و محدودیتی در تعداد فن کویل مورد نیاز (مثلاً ده ها یا حتی صدها دستگاه) در فضاهای مختلف (مثل ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، خدماتی و رفاهی) ندارند و همچنین این ویژگی با قابلیت استقلال دمایی هر یک از فضاها امکان پذیر خواهد بود.

کلام آخر درباره مقایسه کولر گازی و فن کویل

اولین نتیجه مهمی که از مقایسه نحوه عملکرد کولر گازی با فن کویل می توان گرفت این است که اسپلیت ها (یا کولر های گازی دوتکه) دستگاه های مستقلی هستند که با توجه به موضوع محدودیت ظرفیت در آنها، بیشتر برای فضاهای کوچک مانند اتاق خواب، سالن پذیرایی، مغازه و... مناسب می باشند و در صورت نیاز به استفاده از آنها برای فضاهایی با متراژ بزرگ تر، لازم است که از دو یا چند دستگاه در کنار هم استفاده نمود؛ این موضوع با توجه به قیمت اولیه بالای آنها، منجر به تحمیل هزینه های زیاد به خریداران می شود.

از سوی دیگر فن کویل ها تجهیزاتی هستند که به راحتی توانایی تأمین سرمایش و گرمایش انواع ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری، بیمارستانی، رفاهی و.... را دارند؛ به نحوی که می توان از تعداد متنوعی از آنها ( ده ها یا صد ها فن کویل) در یک ساختمان استفاده کرد. از این رو خرید فن کویل گزینه مقرون به صرفه تری برای استفاده در فضاهای بزرگ با قابلیت تنظیم مستقل دما محسوب می شوند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی