راهنمای خرید و آشنایی با تجهیزات تهویه مطبوع

  • ۰
  • ۰

کولرهای گازی های پرتابل (Portable) یکی از تجهیزات رایج سرمایشی هستند که به دلیل قابل حمل بودن مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته اند. در این مقاله نگاهی کلی به کولر گازی پرتابل و انواع  و قیمت آن می پردازیم.

کولر گازی پرتابل چیست؟

کولر گازی پرتابل یکی از انواع مدل های کولر گازی و اسپلیت است و همانطور که نام آن پیداست، امکان حمل و جابجایی دارد. این کولرگازی برای استفاده در فضاهای دارای متراژ پایین مانند اتاق خواب، مغازه، دفتر کار و... مناسب است. نحوه عملکرد این کولر گازی مانند سایر مدل های کولر اسپلیت و بر اساس سیکل تبرید تراکمی می باشد. امروز کولرهای گازی پرتابل به علت قیمت مناسب، عدم نیاز به نصب و تجهیزات جانبی، هوادهی مطلوب و ابعاد کوچک، محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده اند.

انواع کولر گازی پرتابل

کولرهای گازی پرتابل به طور کلی در دو گروه تک لوله و دو لوله قرار می گیرند. کولر گازی پرتابل تک لوله دارای یک لوله برای انتقال هوای گرم درون اتاق به محیط بیرون هستند، اما نوع دو لوله همانطور از نام آن پیداست از دو لوله برای انتقال هوا استفاده می کند. کولر گازی های پرتابل تک لوله ظرفیت هوادهی پایین تری نسبت به کولرهای دو لوله دارند و در نتیجه توانایی آنها در خنک سازی محیط و انتقال هوای گرم به بیرون کمتر است.  در واقع عملکرد کولر گازی های پرتابل تک لوله و دو لوله مشابه یکدیگر است و فقط اجزای کولر تک لوله (کمپرسور و کندانسور) دارای ظرفیت پایین تری هستند.

کولر گازی پرتابل

نحوه عملکرد کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل فاقد یونیت خارجی است و عملکرد سرمایشی را مانند سایر مدل های اسپلیت با استفاده از گاز مبرد فریونی انجام می دهد. اجزای این اسپلیت شامل کمپرسور، فن، گاز مبرد و لوله پلاستیکی می باشد که وظیفه سرمایش دستگاه را به عهده دارند. نحوه عملکرد هر یک از این بخش ها به شرح زیر است:

  • کمپرسور، گاز مبرد را فشرده کرده و باعث سرمایش می شود.
  • فن هوادهی وظیفه پرتاب و انتقال باد را به عهده دارد.
  • گاز  مبرد به صورت سیال در حین سیکل گردشی در دستگاه از حالت مایع به گاز تبدیل شده و پس از یک دور گردش، خنک و از حالت گاز به مایع تبدیل می شود.
  • لوله پلاستیکی، گرمای تولید شده توسط دستگاه را به خارج از محل مورد نظر انتقال می دهد.

تفاوت کولر گازی پرتابل با سایر مدل های اسپلیت

تفاوت اصلی کولرگازی پرتابل با سایر کولرهای گازی دیواری و ایستاده این است که این کولرها یک تکه و فاقد یونیت خارجی هستند. به این معنا که تمام اجزای اسپلیت پرتابل به صورت یکپارچه درون یونیت داخلی قرار گرفته اند و نیازی به نصب یونیت خارجی یا کندانسور نخواهید داشت. همچنین کولر گازی ها پرتابل دارای ابعاد کوچک تری نسبت به سایر اسپیلت ها هستند و در نتیجه فضای کمتری از محیط را اشغال می کنند. ظرفیت کولر گازی های پرتابل بین 6000 تا 18000 BTU/hr است و در نتیجه قیمت کولر گازی پرتابل نیز کمتر از کولرگازی های دارای ظرفیت بالا می باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی