راهنمای خرید و آشنایی با تجهیزات تهویه مطبوع

  • ۰
  • ۰

همان گونه که می دانید، اغلب فرآیندهای صنعتی و سیستم‌های تهویه مطبوع گرما تولید می کنند و این گرما باید به نحوی از سیستم خارج شود. با توجه به اینکه ظرفیت گرمایی آب به طور ویژه ای بالاست، بهترین ماده برای دفع این گرما محسوب می شود. این کار به وسیله برج های خنک کننده انجام می شود که در ادامه مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کننده یا کولینگ تاور نوعی مبدل حرارتی خاص است که از طریق هوا به خنک سازی آب در گردش کندانسور می پردازد. برج های خنک کننده به طور گسترده و در اشکال و ابعاد مختلف در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها و صنایع مختلف، از مدل‌های کوچک پشت ‌بامی تا سازه‌هایی بسیار بزرگ در نیروگاه ها و صنایع بزرگ به کار برده می شوند. در واقع قیمت برج خنک کننده نیز به ظرفیت هوادهی، جنس بدنه و برند آن بستگی دارد.

کاربرد برج خنک کننده در تهویه مطبوع مرکزی

برای تأمین آب خنک کننده مبرد در سیستم های تهویه مطبوع که از چیلر جذبی یا تراکمی آبی به منظور یک منبع سرمایشی استفاده می‌شود، باید منبع دیگری نیز در مدار تأسیسات طراحی شود که وظیفه خنک کردن ماده مبرد چیلر را به عهده بگیرد. این دستگاه یعنی خنک کننده کندانسور چیلرهای تراکمی و جذبی، همان برج خنک کننده است.

کاربرد برج خنک کننده در نیروگاه ها

بخش عمده ای از انرژی الکتریکی مورد نیاز بشر از نیروگاه های حرارتی تامین می شود. این نیروگاه ها معمولاً از بخار سوپرهیت به عنوان سیال و عامل محرک توربین و مولد انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند که در طول فرآیندهای مختلف، نیاز به خنک شدن دارند. از این رو به دلیل نیاز گسترده خنک سازی در نیروگاه ها، از برج های خنک کننده عظیمی استفاده می شود که ارتفاع تا 200 متر، قطر 100 متر و جریان دبی آب تا 50 هزار متر مکعب در ساعت دارند. در این نوع از برج ها به دلیل حساسیت و الزاماتی که در نیروگاه ها وجود دارد، باید در تمام طول مدت فعالیت عملکرد مطمئن و پایداری داشته باشد. به طور کلی از برج خنک کننده در تمام نیروگاه های حرارتی برای خنک کردن بخار خارج شده از توربین در کندانسور استفاده می گردد.

کاربرد برج خنک کننده در صنایع مختلف

برج خنک کننده در صنایع مختلفی مثل پتروشیمی، صنایع فولاد، صنایع غذایی، تولید کاغذ، داروسازی، خودرو، صنایع چوب، سیمان، رنگ و رزین، تولید شیشه و سرامیک و ... استفاه می شود. اما خرید هواساز و تجهیزات مطبوع دیگر در چنین شرایطی مناسب نیست.
کاربرد اصلی برج خنک کن در صنایع، تعدیل دمای منابع حرارتی و ماشین آلات سنگینی همچون دستگاه تزریق و کوره های القایی است. برای مثال کوره القایی بعد از طی یک فرآیند ذوب گیری به تبادل حرارت با محیط بیرون نیاز دارد و به طبع هوای اطراف کوره نمی تواند بدون استفاده از آب این حجم وسیع از انرژی گرمایی را به محیط بیرون منتقل کند. سیال آب با داشتن ظرفیت گرمایی ویژه بسیار بالا، این موضوع را ساده کرده و پس از دریافت گرما، برای ریکاوری به برج خنک کننده بر می گرداند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی