راهنمای خرید و آشنایی با تجهیزات تهویه مطبوع

  • ۰
  • ۰

مینی چیلرها به دلیل ابعاد کوچک (که حمل و نصب آن را آسان می کند) و استقلال هر واحد در تأمین سرمایش و استفاده از کمپرسورهای کم مصرف و کم صدای اسکرال محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. مینی چیلر به طور عمده مناسب استفاده در ساختمان هایی است که می خواهند سرمایش مستقلی داشته باشند. در این مقاله به بررسی مصرف برق مینی چیلر می پردازیم.

بررسی مصرف برق مینی چیلر

از جمله مزایای مهم استفاده از مینی چیلر نسبت به سایر تجهیزات سرمایشی مثل چیلر مرکزی، مستقل بودن این تجهیز و قبض برق مجزای آن برای هر واحد است. در این صورت، ساکنان هر واحد از ساختمان بر اساس میزان مصرف خود هزینه برق را می پردازند. همچنین مینی چیلرها با استفاده از مدار فرمان پیشرفته، علاوه بر مدیریت و کم کردن مصرف برق، قابلیت تنظیم عملکرد و زمان بندی برنامه ریزی شده برای استارت کمپرسور را نیز دارد و می توان گفت که قیمت چیلر در این شرایط بالاتر از چیلر محسوب می شود.

میزان مصرف برق مینی چیلر

بطور کلی چیلرهای تراکمی هوایی برق بیشتری نسبت به چیلرهای آبی برق مصرف می کنند؛ زیرا کویل های ماده ‌مبرّد در این نوع چیلرها را  هوا خنک می کند. مینی چیلر ها نیز از نوع چیلرهای هوایی هستند؛ در نتیجه محاسبه مصرف برق مینی چیلر شبیه مصرف برق چیلر هوایی است که مجموع هزینه های برق کمپرسور اسکرال، فن کندانسور و پمپ گردش آب خنک کننده تا فن کویل ها را شامل می شود.

بخش های پر مصرف برق در مینی چیلر

فهرست زیر سه مورد از اجزای پرمصرف برق در مینی چیلرها هستند:

  • پمپ گردش آب اواپراتور: پمپ گردش آب اواپراتور یا مبدل حرارتی مینی چیلرها از جمله اجزای موثر در مصرف برق مینی چیلر است. اواپراتور مینی چیلر دو نوع پوسته لوله‌ای و صفحه‌ای دارند که آب مدار برودتی تا فن کویل های واحد مربوطه را خنک می سازد. سیالات وارد شده به صورت یکی در میان بین صفحات فلزی جریان پیدا کرده و با هم گرما تبادل می کنند.
  • کمپرسور: بیشترین برق را در در مینی چیلرها مصرف می کند که هنگام خرید مینی چیلر باید در نظر داشته باشید. کمپرسور مینی چیلرها معمولاً از نوع اسکرال هستند که در ظرفیت‌های پایین و برای یک واحد مسکونی طراحی شده اند و نیروی محرکه مینی چیلرها از برق شهری تک فاز و در ظرفیت های بالا با برق 3 فاز تامین می‌شوند. مزیت کمپرسور اسکرال نسبت به کمپرسورهای قدیمی رفت و برگشتی این است که برق کمتری مصرف می کنند و صدای کمتری دارند.
  • فن کندانسور: از عوامل دیگری که روی مصرف برق مینی چیلر تاثیر می گذارند فن کندانسور هوا خنک آن است. کندانسور هوایی در مینی چیلرها از تعدادی کویل مسی همراه فین‌های آلومینیومی تشکیل شده است. این عملیات خنک کردن مبّرد توسط فن‌های آکسیال بزرگ انجام می شود. توجه داشته باشید که بعضی مینی چیلرها که گرمایشی نیز هستند می‌توانند آب گرم مورد نیاز فن کویل‌ها در فصل زمستان را تامین کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی