راهنمای خرید و آشنایی با تجهیزات تهویه مطبوع

  • ۰
  • ۰

فن کویل ها یکی از رایج ترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هستند که در محیط های مختلفی مانند ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری از جمله سالن‌های تئاتر، سالن‌های ورزشی سرپوشیده، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و...مورد استفاده قرار می گیرند. فن کویل در انواع مختلف زمینی، سقفی، کانالی، دیواری و کاستی تولید می‌شود که امکان سفارشی سازی در همه مدل‌ها نیز وجود دارد. فن کویل‌ها برای تولید دمای مطلوب دارای قدرت بسیار زیادی هستند و مصرف برق فن کویل نسبتاً کم است. ولی سوال اینجاست که آیا این مصرف برق پایین فن کویل در مقابل استفاده از کولرهای گازی، مناسب تر است؟ در این مقاله به بررسی مصرف برق فن کویل می پردازیم.

مقایسه مصرف برق فن کویل سقفی و کولرگازی

فن کویل سقفی یا زمینی 300 یکی از رایج ترین نوع فن کویل هاست که در این مقاله می خواهیم آن را با یک مدل کولر گازی با ظرفیت 12000 مقایسه کنیم تا بهتر بفهمیم که مصرف برق فن کویل به صرفه تر است یا کولر گازی. آیا فن کویل‌ها به طور کلی گزینه مناسب و اقتصادی نسبت به سایر تجهیزات تهویه مطبوع هستند؟
توان مصرفی فن کویل سقفی یا زمینی 300 برابر 46 وات است که هزینه سالانه آن در مناطق عادی چیزی حدود 650 هزار تومان محاسبه می شود. کولرهای گازی‌ 12000 معمولاً حدود 5 آمپر برق مصرف می‌کنند که در 10 ساعت از روز و طی دو ماه متوالی مبلغی حدود 126000 تومان برای آن محاسبه می‌شود که این عدد نسبت به فن کویل مقدار بیشتری را نشان می‌دهد و از نظر اقتصادی صرفه پایین‌تری دارد. ولی در مقابل توان سرمایشی آن بالاتر است که برای مناطق حاره‌ای (گرمسیری) مثل استان خوزستان مناسب‌تر است.

رابطه بین توان واحد فن کویل و مصرف برق

برای محاسبه میزان مصرف برق فن کویل باید ظرفیت آن را تقسیم بر کیلو وات ساعت کنیم. برای مثال: 4500 وات تقسیم بر 1 ساعت = 45/0 کیلووات ساعت.
به این ترتیب با در نظر گرفتن توان فن کویل و توجه به زمان استفاده شده از آن می‌توان فهمید که چقدر برق مصرف کرده است. بنابراین، توان هر فن کویل می تواند به طور مستقیم میزان مصرف برق آن را مشخص کند. همچنین باید توجه داشت که مصرف برق یک دستگاه کوچک به طبع کمتر از دستگاه‌های بزرگ‌تر خواهد بود.

کاهش مصرف برق واحدهای فن کویل 

موضوعی که قبل از شروع ساخت یک ساختمان در مرحله طراحی، اهمیت زیادی برای طراحان دارد این است که طراحی ساختمان طوری انجام شود که کمترین میزان اتلاف انرژی و بیشترین میزان بهره وری را داشته باشد. به همین دلیل طراحان به فکر ساخت انواع فن کویل سقفی و توکار افتادند تا فضای کمتری را اشغال کنند و نرخ بهره وری آن‌ها نیز افزایش یابد.
همچنین با استفاده از فن کویل‌های سقفی می‌توان چندین اتاق را به شکل هم زمان خنک یا گرم کرد. این موضوع منجر به کاهش هزینه‌ها نیز می شود، به طوری که فن کویل نسبت به سایر تجهیزات تهویه مطبوع به صرفه تر محسوب می شود و برای مثال قیمت فن کویل نسبت به قیمت هواساز پایین تر به نظر خواهد رسید. در طی سال‌های اخیر واحدهای تهویه هوا نیز تغییر یافته و به روز شده‌اند، این تغییرات باعث بهبود نرخ بهره وری و کاهش انرژی مصرفی شده اند.
امروزه در طراحی و ساخت بسیاری از ساختمان‌های بزرگ به دلیل مصرف کم برق، از فن کویل‌ها استفاده می‌شود. همچنین با بهره‌گیری از فن کویل‌ها به دلیل برخورداری از توان گرمایشی، دیگر نیازی به رادیاتورها، بخاری و.. نیست. همچنین تجهیزات گرمایشی فضای زیادی را اشغال می کردند که این مشکل نیز با استفاده از انواع فن کویل سقفی یا دیواری از بین رفته است.

 

  • ۰۱/۰۷/۲۵
  • negar fz

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی